Początek każdego roku to sezon podsumowań minionych dwunastu miesięcy. Jak rok 2019 widziany był z perspektywy pasku wyszukiwarki? Sprawdźmy.

Pod lupę weźmiemy oczywiście najpopularniejszą wyszukiwarkę świata, czyli GoogleListy najpopularniejszych fraz wpisywanych w Google tworzone są  na podstawie wyszukiwanych haseł, które w danym roku zanotowały największy wzrost popularności w porównaniu do poprzedniego. Takie możliwości daje nam Google Trends.

Google Trends wystartowało w 2009 roku. Usługa ta informuje jak często internauci szukali w sieci danego słowa czy wyrażenia w różnych miejscach i czasie. My skupimy się na Polsce i całym ubiegłym roku. 

Wśród haseł, które najbardziej zyskiwały na popularności króluje strajk nauczycieli, peak wyszukań od 7 do 13 kwietnia, najwięcej zapytań zanotowano z woj. łódzkiego. Tuż za nim są tragicznie zmarli Piotr Woźniak – Starak oraz Paweł Adamowicz. W kategorii, czy też frazie co to jest…? użytkownicy najczęściej dopisywali hasło escape room. W zasadzie cała kariera tej frazy odbyła się w styczniu tuż po głośnej tragedii w Koszalinie. Na drugiej pozycji znalazła się apostazja. Porzucenie wiary religijnej wydało się najbardziej atrakcyjną frazą do wyszukania mieszkańcom kujawsko – pomorskiego. Na najniższym stopniu podium większość konstytucyjna. Wśród filmów w ubiegłym roku w wyszukiwarce najczęściej wyszukiwano Irlandczyka Martina Scorsese., który najbardziej interesował mieszkańców Dolnego Śląska. Drugi był Joker (najpopularniejszy w lubuskiem), a na miejscu trzecim Kraina Lodu 2 (najwięcej zapytań z lubelskiego).

Kolejna kategoria to Jak…? Tutaj najczęściej wpisywano hasła Jak głosować w wyborach do UE?, Jak głosować w wyborach parlamentarnych? oraz Jak rozliczyć PIT za 2018? W kategorii ludzie najpopularniejsi byli, wspomniany już, tragicznie zmarli Piotr Woźniak – Starak i Paweł Adamowicz. Producent filmowy zginął na Mazurach, zapewne stąd największa liczba zapytań w wyszukiwarce pochodząca z tego rejonu kraju. Przez cały rok pan Woźniak – Starak nie interesował nikogo, aż do 18 sierpnia, czyli daty swojej tragicznej śmierci. Zainteresowanie nim internauci stracili już niemal całkowicie w okolicach września. Na miejscu trzecim uplasowała się ubiegłoroczna noblistka, Olga Tokarczuk. Z wydarzeń najbardziej interesowały nas strajk nauczycieli, wybory UE i wybory parlamentarne.

Czy dane te są jakoś szczególnie zaskakujące? Raczej nie. Trendy Google pokazują to o czym było najgłośniej w 2019 roku w mediach tradycyjnych. Trochę ciekawiej może być w trendach ogólnoświatowych. Z tych dowiedzieć możemy się np. że najpopularniejszą piosenką, jeśli chodzi o liczbę wyszukań, było Old Time Road, a najwięcej osób zainteresowanych tym utworem mieszka w Zambii. Jussie Smollett był w Google najpopularniejszym aktorem, a kimkolwiek jest bardzo interesował mieszkańców Jamajki. W kategorii ludzie zwyciężył Antonio Brown. Gracz futbolu amerykańskiego, co raczej oczywiste, interesował najbardziej Amerykanów. Nie wiem i nie chcę wiedzieć dlaczego.

Przyznacie, że Google Trends to narzędzie ciekawe?