Trwa wielka wymiana dowodów osobistych. W 2017 roku ważność straciło kilka milionów dokumentów. Pamiętaj, że aby złożyć wniosek o nowy dowód osobisty nie musisz w ogóle ruszać się z domu.

Wraz z końcem 2017 roku minęło 10 lat od ostatecznego terminu wymiany starych, książeczkowych dowodów osobistych na te nowego wzoru. Wtedy na ostatni moment z wymianą dokumentu czekało ponad 5 milionów Polaków. Czas szybko płynie i teraz ponownie ruszyli oni do urzędów. Plastikowe dowody mają bowiem 10 letni okres ważności. Ministerstwo Cyfryzacji szacuje, że ponad milion osób nie wymieniło jeszcze dokumentu. Za brak ważnego dowodu może grozić grzywna nawet w wysokości 5 tysięcy złotych, ale to ostateczność. Kłopoty z tego powodu możemy mieć natomiast w banku, na poczcie, czy w przypadku, kiedy będziemy chcieli skorzystać z zakupów ratalnych. Warto także pamiętać, że obecnie, aby wymienić dowód osobisty nie trzeba nawet wychodzić z domu. W każdym razie nie, żeby złożyć wniosek. Po dostarczeniu dokumentu do wybranego urzędu będziemy musieli jedynie pofatygować się po jego odebranie.

Wniosek online

Żeby wymienić dowód osobisty należy złożyć stosowny wniosek. Możemy to zrobić w urzędzie lub poprzez Internet. W tym celu należy wejść na stronę Ministerstwa Cyfryzacji i postępować według wskazówek. Przede wszystkim do tego celu będziemy potrzebowali tzw. profilu zaufanego, czyli elektronicznego podpisu, który potwierdzi naszą tożsamość w sieci. Jego założenie także nie powinno nikomu sprawić trudności i także możemy to zrobić nie wychodząc z domu. Usługę profilu zaufanego mogą nam dostarczyć banki, np. PKO, Inteligo, BZ WBK, Pekao, mBank czy ING, a także aplikacja Poczty Polskiej Envelo. Mając profil zaufany logujemy się za jego pomocą na platformę Ministerstwa Cyfryzacji i wypełniamy prosty wniosek o wymianę dowodu osobistego oraz załączamy zdjęcie, który zostanie umieszczone na naszym dokumencie. Pamiętać należy, że zdjęcie nie może być wykonane później, jak 6 miesięcy od daty składania wniosku. Po wypełnieniu i zatwierdzeniu formularza zostaniemy poinformowani o terminie odebrania nowego dokumentu we wskazanym urzędzie, a na podany adres email otrzymamy potwierdzenie całej operacji.

38 usług jest dostępnych online na platformie obywatel.gov.pl

Nie tylko dowód osobisty

Na platformie obywatel.gov.pl Ministerstwa Cyfryzacji, oprócz wymiany dowodu osobistego, załatwić można obecnie kilka innych ważnych spraw życia codziennego. Można np. sprawdzić stan drogowych punktów karnych, zgłosić utratę bądź uszkodzenie dowodu osobistego, paszportu czy sprawdzić czy wnioskowany przez nas dokument jest już do odbioru w urzędzie. Możemy także uzyskać odpis aktu stanu cywilnego czy odpis z księgi wieczystej. Najnowszą usługą projektu obywatel.gov.pl jest meldunek, który także możecie załatwić z dowolnego miejsca. Potrzebny będzie do tego ponownie profil zaufany oraz komplet dokumentów, takich jak potwierdzenie prawa do lokalu w którym chcecie się zameldować czy oświadczenie jego właściciela. Opcja e-meldunku została przygotowana przez resort Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Cały proces meldunku stałego przeprowadzony online jest darmowy. Za meldunek czasowy będziecie musieli zapłacić 17 złotych.