Z lekkim falstartem, ale ruszyła platforma do rozliczeń podatkowych za 2018 rok. Jest łatwo i szybko.

Na 15 lutego zaplanowany był start platformy Ministerstwa Finansów pod nazwą e-PiT, dzięki której mamy możliwość rozliczyć się ze swoich podatkowych zobowiązań za ostatni rok. Platforma ruszyła o czasie i w momencie kiedy ją sprawdzałem, nieco po godzinie 6 rano, działała dość sprawnie, aby chwilę później ulec awarii ze względu na przeciążenie serwerów. System e-PiT padł ofiarą swojej popularności, podobnie jak kilka innych systemów wprowadzanych w ostatnich latach przez instytucje rządowe. Polacy licznie zaczęli odwiedzać stronę do rozliczeń w dniu jej premiery, a kiedy nie mogli na nią wejść, zaczęli odświeżać swoje połączenie z serwerem, co ostatecznie spowodowało jego zablokowanie. Od 16 lutego wszystko działa już całkiem sprawnie.

Jak się logować?

Dostęp do platformy e-PIT ma każdy, a zalogowanie się jest możliwe po podaniu swoich danych, takich jak PESEL lub NIP oraz kwotę przychodu z deklaracji za rok 2017 i 2018.  Możliwe jest także zalogowanie za pomocą profilu zaufanego, który w bardzo łatwy sposób możemy założyć. Swoją drogą, minister cyfryzacji, Marek Zagórski, podał, że 16 lutego założono aż 32625 profili zaufanych, co jest liczbą aż dziewięciokrotnie wyższą, niż ma to miejsce zazwyczaj. To pokazuje jak popularną platformą jest e-PiT.

Profil zaufany

Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możesz potwierdzać swoją tożsamość w Internecie (służy jako twój elektroniczny podpis). Za jego pomocą możesz łatwo, szybko i bezpiecznie wysyłać oraz sprawdzać dokumenty w różnych serwisach urzędowych. Profil zaufany można także założyć online lub poprzez wizytę w punkcie potwierdzającym.

Opisuję tutaj usługi dostępne online, a więc sprawdźmy, jak założyć profil zaufany w taki właśnie sposób. Profil zaufany to zbiór informacji o użytkowniku. Wprowadzone dane są weryfikowane. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany, jest wiarygodna — nikt nie może się pod nią podszyć. Dane na profilu zaufanym są odpowiednio zabezpieczone, aby nikt — poza właścicielem — nie miał do nich dostępu i nie mógł ich wykorzystywać. Dzięki takiemu profilowi dostajesz dostęp do platform ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej), platformy PUE ZUS i Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej, a także do opisywanego w tym wątku e-PiT.

Profil zaufany możesz założyć na dwa sposoby. Najbardziej chyba popularną metodą jest użycie do tego celu własnego konta bankowości internetowej. Jeżeli twoje konta daje taką możliwość (w tej chwili dają taką możliwość PKO, Inteligo BZ WBK, Pekao, mBank, ING, envelo, i Millenium) po zalogowaniu się wyszukaj stosowny formularz, wypełnij go i zatwierdź. Po poprawnym założeniu profilu za każdym razem, gdy chcesz zalogować się na swoje konto profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania przez bankowość elektroniczną. Drugą metodą założenia profilu zaufanego jest certyfikat kwalifikowany. Twoje dane z certyfikatu kwalifikowanego są wiarygodne (zostały uwierzytelnione), dlatego nie musisz już potwierdzać ich w urzędzie. Dzięki temu profil zaufany założysz od ręki, bez wychodzenia z domu.

Logowanie i wypełnianie zeznania

W momencie, kiedy masz już profil zaufany możesz się zalogować. Po zalogowaniu na swoim koncie masz dostęp do swojego, wstępnie przygotowanego, zeznania podatkowego. Masz teraz kilka opcji. Możesz je zatwierdzić bez jakichkolwiek zmian lub odrzucić, wtedy będziesz musiał złożyć swoje zeznanie w inny sposób. Swoje zeznanie możesz także zmodyfikować – rozliczyć się wspólnie z małżonkiem (musisz uwierzytelnić go za pomocą danych o jego przychodach w latach 2017 i 2018) lub też możesz rozliczyć się jako rodzic samotnie wychowujący dzieci. Możesz także dodać, jeśli masz do tego prawo, ulgi podatkowe, w tym tę najczęściej wykorzystywaną, czyli na dzieci. Tu pojawia się pewną nieścisłość. Jeszcze przed startem platformy e-PiT przedstawiciele ministerstwa deklarowali, że ulga na dzieci, jeśli była już wykorzystywana w latach poprzednich, pojawi się domyślnie na naszym koncie. Niestety, przynajmniej w moim przypadku, tak nie było, ale jej dodanie nie zajmuje więcej jak dwie minuty czasu. Aby wypełnić formularz będziesz potrzebować numerów PESEL swoich dzieci. W systemie można także edytować cel na jaki przeznaczymy swój 1 procent. W tym przypadku domyślnie zaznaczona jest instytucja pożytku publicznego, której przeznaczyliśmy swój procent w zeszłym roku. Warto również zaznaczyć, że aktualnie w systemie nie są dostępne informacje PIT-8C od płatników o przychodach/dochodach z kapitałów pieniężnych za 2018 r. Jeśli więc uzyskałeś w 2018 roku przychody z kapitałów pieniężnych, które powinieneś wykazać w zeznaniu podatkowym – musisz złożyć PIT- 38.

Jeśli wpisałeś wszystkie interesujące cię dane, sprawdziłeś kwoty przychodu (czy zgadzają się z tymi przedstawionymi ci przez pracodawcę w formie papierowego rozliczenia) możesz zatwierdzić formularz i go wysłać. Na tym w zasadzie cała akcja składania zeznania podatkowego w tym roku się kończy.

Oczywiście, do swojego zeznania możesz w każdej chwili wrócić i, jeśli będzie taka konieczność, złożyć korektę. Zalecam także pobranie (z zakładki złożone dokumenty) urzędowego potwierdzenia odbioru. Jeśli masz jakieś pytania pisz śmiało w komentarzach.