Jeśli w najbliższych wyborach prezydenckich chcesz głosować poza miejscem zamieszkania musisz dopisać się do właściwego spisu wyborców. Możesz to jednak zrobić online. Usługa taka udostępniona została także z myślą o osobach niepełnosprawnych. W tym roku możesz zgłosić także chęć głosowania korespondencyjnego.

Dopisanie do właściwego spisu wyborców

Dopisanie się do spisu wyborców wymaga się, aby móc zagłosować w wyborach poza miejscem zamieszkania – masz na to czas do 23 czerwca!. Zazwyczaj wymagało to wizyty w odpowiednim urzędzie i załatwieniu formalności. Możesz to jednak zrobić bez wychodzenia z domu za pomocą Internetu. Specjalną usługę znajdziesz na obywatel.gov.pl. W portalu tym, a pomocą wyszukiwarki znaleźć musisz usługę, po czym zalogować się swoim Profilem Zaufanym (możesz go założyć np. za pośrednictwem swojego banku internetowego). Następnie należy wskazać gminę na terenie, której planujemy oddać głos. Zostaje jeszcze podpis podpisem zaufanym. Z nowej usługi mogą skorzystać obywatele innych państw Unii Europejskiej stale przebywających w Polsce, a także obywatele RP. To wielkie ułatwienie dla tysięcy osób, które na co dzień mieszkają w miejscowościach innych, niż te w oficjalnym meldunku. 

Wybory prezydenckie odbędą się 28 czerwca.

Jeśli natomiast na stałe chcesz głosować w nowym miejscu to musisz dokonać wpisu do rejestru wyborców.

Krok 1: na GOV.pl wybierz e-usługę Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.
Krok 2: Kliknij przycisk Złóż wniosek i zaloguj się profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz).
Krok 3: Wybierz obywatelstwo.
Krok 4: Zaadresuj wniosek – wybierz urząd gminy, w której mieszkasz lub przebywasz na stałe.
Krok 5: Podaj dane dowodu osobistego (nazwę i numer) – dołącz skan lub zdjęcie tego dokumentu.
Krok 6: Dołącz dodatkowe załączniki, które pozwolą zweryfikować miejsce Twojego stałego zamieszkania.
Krok 7: Podaj adres stałego miejsca zamieszkania/przebywania i zaznacz oświadczenie, że pod nim mieszkasz.
Krok 8: Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz). Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (www.GOV.pl) i podany we wniosku adres e-mail.

Czekaj na odpowiedź z urzędu. Samo wysłanie wniosku nie oznacza wpisania do rejestru wyborców. Urzędnik może skontaktować się z Tobą pocztą tradycyjną, e-mailem, telefonicznie lub przez skrzynkę na koncie Mój GOV. Sprawdzaj swoją skrzynkę – jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszy to załatwienie sprawy. Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców urzędnik podejmie w ciągu 5 dni od złożenia wniosku. Otrzymasz ją pocztą tradycyjną lub na skrzynkę na koncie Mój GOV. Jeżeli w ciągu 5 dni nie otrzymasz korespondencji, skontaktuj się z urzędem. Bez tej decyzji lub gdy decyzja będzie odmowna, nie znajdziesz się w rejestrze wyborców. Oznacza to, że nie zagłosujesz w gminie, do której wysyłasz wniosek. Pamiętaj, że urzędnik może wpisać Cię tylko do jednego rejestru, a usługa jest bezpłatna. Pamiętaj także, że jest ona wyłączana na pięć dni przed wyborami.

Głosowanie korespondencyjne

Profil zaufany lub e-dowód – to jedyne, czego potrzeba, by zgłosić chęć głosowania korespondencyjnego. Warto to zrobić jak najszybciej. Zgłoszenie należy wysłać najpóźniej 12 dni przed wyborami (czyli musisz to zrobić do 16 czerwca), choć są wyjątki.

Kto może zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego?

Każdy, kto spełnia poniższe warunki:
– ma polskie obywatelstwo,
– będzie głosować w Polsce,
– może głosować, czyli:
– ma co najmniej 18 lat,
– ma prawa wyborcze.
Kiedy trzeba wysłać zgłoszenie?
– najpóźniej 12 dni przed wyborami,
– osoby, które w dniu wyborów będzie obowiązywać kwarantanna lub izolacja – do piątego dnia przed wyborami,
– osoby, których obowiązkowa kwarantanna lub izolacja zaczęły się później niż 5 dni przed wyborami – do drugiego dnia przed wyborami.

Jeśli zależy nam na głosowaniu korespondencyjnym, nie warto zwlekać. Najlepiej wysłać odpowiedni wniosek jak najszybciej, najlepiej przez internet

– mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Pierwszy krok to wizyta na portalu GOV.pl. Będąc tam wybierzcie e-usługę Zgłoś zamiar głosowania korespondencyjnego dla osób głosujących w Polsce. Następnie:

Krok 1: kliknij przycisk Zgłoś zamiar głosowania.
Krok 2: zaloguj się profilem zaufanym lub e-dowodem.
Krok 3: sprawdź swoje dane. Podaj dane do kontaktu z urzędem: adres e-mail, numer telefonu (możesz podać obie dane albo jedną).
Jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnością i potrzebujesz nakładki Braille’a – zaznacz odpowiednie oświadczenia i dołącz swoje aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.
Krok 5: wybierz, w jaki sposób chcesz odebrać pakiet wyborczy.

Masz dwie możliwości:
odbiór osobisty w urzędzie,
przesyłkę na adres, który podasz w zgłoszeniu.

Krok 6: wybierz urząd, do którego wyślesz zgłoszenie.

Generalna zasada: wysyłamy wniosek tam, gdzie głosujemy, czyli najczęściej do urzędu gminy właściwego dla naszego miejsca zameldowania. Są jednak wyjątki:
jeśli nie głosujecie tam, gdzie jesteście zameldowani, bo wcześniej złożyliście wniosek o wpisanie do rejestru wyborców w np. innej miejscowości – wysyłacie wniosek do urzędu w tej miejscowości (czyli tam, gdzie jesteście wpisani do rejestru wyborców).
jeśli zdążyliście już złożyć wniosek o dopisanie do spisu wyborców (także w miejscu, gdzie nie jesteście zameldowani), wniosek wysyłacie także tam (czyli do urzędu, w którym dopisaliście się do spisu wyborców).
Jeśli macie wątpliwości, skontaktujcie się ze swoim urzędem gminy.

Krok 6: sprawdź zgłoszenie, podpisz je elektronicznie i wyślij. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (logowanie – prawy górny róg na www.GOV.pl).

Teraz pozostaje Ci czekać na pakiet wyborczy.

O czym należy pamiętać to także to, że urząd nie rozpatrzy Twojego zgłoszenia, jeśli:
nie uzupełnisz lub nie poprawisz go w ciągu jednego dnia od otrzymania wezwania z urzędu,
masz ustanowionego pełnomocnika do głosowania,
wydano Ci już zaświadczenie o prawie do głosowania w miejscu, w którym będziesz w dniu wyborów.

Pakiet wyborczy dostaniesz najpóźniej pięć dni przed wyborami. Jeśli w dniu wyborów obowiązuje Cię kwarantanna, izolacja lub izolacja w warunkach domowych – najpóźniej dwa dni przed wyborami.

W pakiecie znajdziesz:
kartę do głosowania z oznaczeniem, które potwierdza jej autentyczność,
kopertę na kartę do głosowania,
instrukcję,
oświadczenie o osobistym i tajnym oddaniu głosu na karcie do głosowania,
kopertę zwrotną,
nakładkę na kartę do głosowania sporządzoną w alfabecie Braille’a – jeśli zamówisz ją w zgłoszeniu.

Na stronie GOV.pl znajdziesz też informacje jak przygotować pakiet wyborczy dla obwodowej komisji wyborczej oraz kiedy i gdzie go dostarczyć.

Chęć głosowania korespondencyjnego mogą zgłaszać również osoby mieszkające poza Polską. Odpowiednią e-usługę przygotowuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Profil zaufany

Aby zacząć korzystać z dobrodziejstw e-administracji musisz mieć profil zaufany. To bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możesz potwierdzać swoją tożsamość w Internecie (służy jako twój elektroniczny podpis). Za jego pomocą możesz łatwo, szybko i bezpiecznie wysyłać oraz sprawdzać dokumenty w różnych serwisach urzędowych. Profil zaufany możesz także założyć online lub poprzez wizytę w punkcie potwierdzającym.

Profil zaufany to zbiór informacji o użytkowniku. Wprowadzone dane są weryfikowane. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany, jest wiarygodna — nikt nie może się pod nią podszyć. Dane na profilu zaufanym są odpowiednio zabezpieczone, aby nikt — poza właścicielem — nie miał do nich dostępu i nie mógł ich wykorzystywać. Dzięki takiemu profilowi dostajesz dostęp do platform ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej), platformy PUE ZUS i Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Profil zaufany możesz założyć na dwa sposoby. Najbardziej chyba popularną metodą jest użycie do tego celu własnego konta bankowości internetowej. Jeżeli twoje konta daje taką możliwość (w tej chwili dają taką możliwość PKO, Inteligo BZ WBK, Pekao, mBank, ING, envelo, i Millenium) po zalogowaniu się wyszukaj stosowny formularz, wypełnij go i zatwierdź. Po poprawnym założeniu profilu za każdym razem, gdy chcesz zalogować się na swoje konto profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania przez bankowość elektroniczną. Drugą metodą założenia profilu zaufanego jest certyfikat kwalifikowany. Twoje dane z certyfikatu kwalifikowanego są wiarygodne (zostały uwierzytelnione), dlatego nie musisz już potwierdzać ich w urzędzie. Dzięki temu profil zaufany założysz od ręki, bez wychodzenia z domu.