Dwadzieścia dzienników regionalnych będzie miał w swoim portfolio Orlen przejmując Polska Press.

PKN Orlen przejmuje od niemieckiej Verlagsgruppe Passau grupę Polska Press. Dzięki takiemu zakupowi Orlen, a tym samym Skarb Państwa, zostały właścicielem dwudziestu regionalnych dzienników, które, zdaniem The Economist, miałyby być ważne dla rządu ze względu na ich czytelników, którymi są w głównej mierze mieszkańcy wsi. Polska Press to także 500 stron internetowych, które, według Mediapanel Polska, miesięcznie odwiedza ponad 17 milionów użytkowników.

Ruch ten (nomen omen) tłumaczyłby niedawne przejęcie Ruchu przez Orlen. Do przejęcia spółki zkłopotami doszło pod koniec listopada – Orlen przejął 65 procent akcji, pozostałą część należy do PZU, PZU Życie i Alior Banku. Orlen chce w ten sposób stworzyć sieć supernowoczesnych punktów Ruchu oferujące usługi pocztowo – paczkomatowe (integracja z usługą Paczka w Ruchu) wraz z atrakcyjną prezentacją i sprzedażą prasy. Zaproponujemy klientom różne formy zakupu prasy, w tym prenumeraty, łączenie wydań papierowych z cyfrowymi oraz transponowanie wydań papierowych dowolnych tytułów na formę cyfrową. Celem jest zwiększenie czytelnictwa prasy w polskim społeczeństwie – mówił kilka tygodni temu Dziennikowi Polskiemu i Strefie Biznesu Gazety Krakowskiej wiceprezes Ruchu SA, Piotr Regulski. Przejmując grupę Polska Press Orlen zyskuje dostęp do 17,4 miliona użykowników sieci, czytelników internetowych wersji dzienników lokalnych.

I tu właśnie pojawia się sens zakupu Polska Press. Co ciekawe, to nie pierwszy raz, kiedy państwo jest łączone z zakupem Polska Press. W 2017 roku Gazeta Wyborcza donosiła już o planach rządu na zakup tej firmy poprzez Fundusz Rozwoju. Pisano wtedy nawet, że rządzący są w stanie zaoferować cenę o kilkadziesiąt procent wyższą, niż rynkowa. W sumie w grę miało wchodzić nawet kilkaset milionów złotych. Grupa Polska Press zdementowała wtedy te doniesienia, a do przejęcia faktycznie nie doszło.

Podejmujemy działania, które wpisują się w nową strategię PKN Orlen do 2030 roku i będą efektywnie wspierać dynamiczny rozwój sieci detalicznej – powiedział w komunikacie prasowym prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.