Fabryka polskiego samochodu elektrycznego Izera powstanie w Jaworznie. Ostateczną lokalizację potwierdza Ministerstwo Klimatu.
Jako lokalizację dla fabryki Izery brane były pod uwagę najpoważniej lokalizacje w Rudzie Śląskiej i Jaworznie, ale ta druga miała niemal pewną pozycję już od końca września. Na wtorkowej konferencji fakt ten jedynie potwierdzono. Ruda Śląska przegrała, jak twierdzi Ministerstwo Klimatu, ze względu na zbyt mały teren na potrzeby tego typu zakładu. Chodzi o tereny Huty Pokój S.A. w samym centrum Rudy. Jaworzno, jako symboliczna stolica polskiej energetyki, było faworytem od dłuższego czasu i w zasadzie dzisiejsze potwierdzenie jest jedynie postawieniem definitywnie kropki na tym temacie. Ruda Śląska i sam teren Huty Pokój nie stoją jednak na straconej pozycji. Na tym terenie, który niedługo dołączy do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej resort klimatu planuje odwierty w celu określenia jego nośności – informuje Dziennik Zachodni.
Premiera polskiego samochodu elektrycznego odbyła się 28 lipca. Za całe przedsięwzięcie odpowiedzialna jest spółka ElectroMobility Poland S.A. To firma założona przez cztery spółki polskiej energetyki. Powstała w październiku 2016 roku jako inicjatywa PGE Polska Grupa Energetyczna S.A., Energa S.A., Enea S.A. oraz Tauron Polska Energia S.A. Na ten moment nie wiadomo co będzie siedziało pod maską Izery, pomimo, że w trakcie pokazu jeden z prototypów, czerwony hatchback, był samochodem już w pełni funkcjonalnym. Wiemy, że integratorem technicznym jest EDAG Engineering, który w ciągu ostatnich pięciu lat wprowadził ponad 20 modeli aut do seryjnej produkcji. Mówi się, że dostawcą platformy, czyli zespołu napędowego oraz płyty podłogowej może być firma niemiecka lub koreańska. Całkowicie niewykluczone jest również to, że będą to dostawcy niezależni. Izera ma posiadać również dwie wersje baterii, 30 i 60 kWh. Ta druga opcja ma zapewniać około 400 kilometrowy zasięg na jednym ładowaniu. Oficjalnie szczegóły te mieliśmypoznać jeszcze we wrześniu. To, co ma być produkowane w Jaworznie to całe wyposażenie samochodu. Ze wstępnych, jeszcze z lipca, informacji wynika, że uruchomienie takowej to koszt oscylujący od 4,5 do 5 miliardów złotych. Spółce należy więc w pierwszej kolejności zapewnić stabilne finansowanie. Dopiero później możnaby mówić o budowie, której rozpoczęcie planowane jest na 2021 rok, a zakończenie dwa lata później.
Zobacz więcej