Od 27 lipca nie będzie już możliwości złożenia wniosku o dowód osobisty za pośrednictwem platformy ePUAP. Ma to związek z wprowadzeniem dowodów biometrycznych.

Według nowych unijnych przepisów na nowych dowodach osobistych musi znajdować się odcisk palca oraz odręczny podpis posiadacza takiego dokumentu. W związku z takim stanem rzeczy od 27 lipca na terenie całej Polski nie będzie można złożyć już wniosku o wydanie dowodu osobistego w sposób elektroniczny. Była to zmiana nieunikniona, unijne rozporządzenie w tej sprawie datowane jest na 20 czerwca 2019 roku, a państwa członkowskie miały je zastosować najpóźniej w 24 miesiące od dnia wejścia go w życie. Możliwość składania wniosków o wydanie dokumentu tożsamości w postaci dowodu osobistego była jedną z najpopularniejszych usług e-administracji w kraju.

Na razie jednak nie wiadomo kiedy wydawane będą nowe dokumenty, które pierwotnie miały trafiac w ręce Polaków już od 2 sierpnia. Uchwaloną w połowie kwietnia nowelizację ustawy o dowodach przygotowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, ale nad niektórymi związanymi z nią zmianami pracowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, m.in. były sekretarz stanu w KPRM ds. cyfryzacji Marek Zagórski. Projekt ustawy zmieniającej termin jej wejścia w życie 6 lipca skierował na Radę Ministrów jego następca, Janusz Cieszyński. Dzień później pracowali nad nim posłowie, a 8 lipca Sejm nowelę uchwalił. Senacka komisja w zeszłym tygodniu poparła ją bez poprawek, a więc termin ten został przesunięty. Potrzeba przesunięcia wynikała z opinii ABW, która mówiła o potencjalnym zagrożeniu bezpieczeństwa informacji przetwarzanych z wykorzystaniem wybranych w przetargu urządzeń do pobierania linii papilarnych, które miały trafić do gmin. KPRM musi teraz wyłonić nowego dostawcę sprzętu.

Dzień wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie dowodu osobistego zawierającego odciski palców zostanie ogłoszony w Dzienniku Ustaw oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej ministra ds. cyfryzacji co najmniej 14 dni wcześniej. Dlaczego nie można było również przesunąć daty dla możliwości składania wniosków online? Na senackiej komisji tłumaczył to podsekretarz stanu Janusz Cieszyński.

Dla zachowania pewności i nietrzymania naszych partnerów z samorządu w niepewności odnośnie do tego, jak to będzie wyglądało, i oczywiście obywateli, zdecydowaliśmy, że tutaj zostawimy ten termin.

Nowe dowody, podobnie jak te, które są już wydawane od 2019 roku będą ważne przez 5 lub 10 lat. Dotychczas używanych dokumentów, jeśli zachowują datę ważności, nie będzie trzeba wymieniać na nowy wzór. Pięcoletnim okresem ważności nowego dowodu zostaną objęte dzieci poniżej 12 roku zycia, a nie jak to było do tej pory, poniżej 5 roku życia.

{loadmoduleid 1126}