Prezes UOKiK wszczął postepowanie przeciwko Orange oraz P4 w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Włączenie dodatkowo płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną i świadomą zgodą konsumenta. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, powinno się to odbyć najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy. Jak pokazuje doświadczenie Urzędu, nie zawsze operatorzy o tym pamiętają. Prezes UOKiK przyglądał się temu czy i jak najwięksi operatorzy telefonii komórkowej informują klientów o aktywacji dodatkowo płatnych serwisów. W tych sprawach Prezes Urzędu wydał już dwie decyzje, które zostały podtrzymane przez sądy, a niedawno wszczął dwa postępowania, w których postawił zarzuty przedsiębiorcom.

W czerwcu 2021 r. Sąd Apelacyjny przyznał rację Prezesowi UOKiK i oddalił apelację T-Mobile Polska. Operator naruszył zbiorowe interesy konsumentów włączając im bez ich wyraźnej zgody dodatkowe, płatne usługi, takie jak Granie na czekanie, Szafa Gra czy Prenumerata. Sąd podtrzymał nałożoną karę finansową w wysokości 15 milionów złotych. Z kolei w maju tego roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Polkomtelu, przyznając Prezesowi Urzędu rację zarówno co do praktyki, jak i co do wysokości nałożonej kary w wysokości prawie 40 milionów złotych.

Opisywane powyżej wyroki sądowe to nie jedyne działania w tego typu sprawach. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął dwa postępowania właściwe w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów wobec Orange Polska i P4. Zarzuty dotyczą pobierania od konsumentów płatności za aktywację usług dodatkowych bez uzyskania ich wyraźnej zgody.

W przypadku Orange Polska chodzi o następujące usługi: Halo granie, Cyber tarcza, Nawigacja Orange, Orange Smart Care, Gdzie jest dziecko, Bezpieczny internet oraz Internet mobilny z zapasowym pakietem danych. W przypadku P4 chodzi o: Muzyka na czekanie, Ochrona internetu, Play NOW usługi dodatkowe TV, Pakiet 50 min oraz 50 sms/mms do wszystkich, Bezpieczny internet, Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne, Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci, 100/200 minut do innych sieci komórkowych.

Postępowania przeciwko Orange Polska oraz P4 mogą zakończyć się nałożeniem kar finansowych w wysokości do 10 procent obrotu każdego z przedsiębiorców.

{loadmoduleid 1123}