Z okazji nadchodzących wyprzedaży, które pojawią się w związku z tzw. black friday czy cyber monday, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed pułapkami, jakie w związku z tym mogą czychać na klientów. UOkIK wspólnie z ECK zaprasza również na webinar poświęcony świątecznym wyprzedażom. Odbędzie się on 26 listopada o godzinie 10.

Co roku, przy okazji szału wyprzedaży związnego z black friday czy cyber monday, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafiają skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. W zgłoszeniach najczęściej pojawia się problem żonglowania cenami. Przedsiębiorcy podnoszą je tuż przed wyprzedażą po to, żeby po ich obniżce rabat wydawał się niezwykle atrakcyjny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Aby nie dać się nabrać na fikcyjną promocję, warto wcześniej zrobić rozeznanie cenowe artykułów, które chcemy kupić podczas trwania promocji. Wówczas możemy ocenić, czy cena po rabacie jest faktycznie niższa od tej przed przeceną.

W tym okresie wyprzedaży i promocji przypominamy osobom polującym na okazje o tym, jakie mają prawa. Podpowiadamy też na co szczególnie warto zwrócić uwagę podczas zakupów. Konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Mimo promocji, jako konsument, masz takie same prawa

Sprzedawcy oraz konsumenci powinni mieć świadomość, że towary przecenione – tak jak wszystkie inne – podlegają reklamacji, jeśli okażą się wadliwe. Składamy ją w ramach rękojmi u sprzedawcy – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor towaru). Prawo wyboru między obiema możliwościami należy do nas. Warto pamiętać, że jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy jej reklamować u sprzedawcy.

Niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej czy regularnej, obowiązują jednolite prawa konsumenckie – tłumaczy prezes Urzędu Tomasz Chróstny.

Jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym, pamiętajmy, że zwrot pełnowartościowego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Dlatego warto dobrze przemyśleć zakup i nie działać pod wpływem chwilowego impulsu wywołanego obniżką ceny. Przed transakcją zapytajmy sprzedawcę, jaka jest polityka sklepu w tym zakresie – czy zwroty są możliwe, a jeśli tak, to w jakim terminie i na jakich zasadach. Natomiast przy zakupach przez internet mamy ustawowe prawo do namysłu – w ciągu 14 dni od otrzymania produktu możemy odstąpić od umowy bez podawania powodów. Po odesłaniu zakupów otrzymamy zwrot pieniędzy, niezależnie od tego, czy zrobiliśmy je po promocyjnej cenie czy po regularnej.

Pamiętaj o bezpieczeństwie w trakcie zakupów w sieci

W Internecie roi sie od fałszywych sklepów internetowych. Te również mogą, w czasie zakupowego szaleństwa związanego z czasem wyprzedaży, kusić klientów dodatkowymi zniżkami lub absurdalnie wręcz niskimi cenami. O tym jak rozpoznać w sieci fałszywe sklepy internetowe pisaliśmy już niejednokrotnie, ostatnio przy okazji Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa. To, co powinno w przypadku sklepu internetowego wzbudzić naszą nieufność to brak praktycznie jakichkolwiek danych firmy do której należy sklep. Próżno na takich stronach szukać nr KRS czy REGON (oczywiście zdarzają się takie, które te dane podają, wtedy należy je rzetelnie sprawdzić). Adres sklepu również zazwyczaj nie jest podany, a jeśli jest, to chwila spędzona z Google daje nam odpowiedź, że pod podanym adresem nie mieści się żadna firma. W dziale kontakt sklepu również nie istnieje nic, oprócz adresu email z którego jednak nikt na stawiane pytania i wątpliwości nie odpowiada. Domena pod którą znajduje się fałszywy sklep zazwyczaj zarejestrowana została bardzo niedawno, a sam sklep to gotowe oprogramowanie np. na silniku Shoper, który uruchomić może każdy za niewiele ponad 30 złotych w abonamencie miesięcznym. Dodatkowo płatności w takim sklepie zazwyczaj nie można dokonać w inny sposób, jak tylko za pomocą przelewu tradycyjnego.

Osobom, które samodzielnie nie są w stanie zweryfikować rzetelności sklepu internetowego UOKiK poleca narzędzie w postaci symulatora Europejskiego Centrum Konsumenckiego – znajdziecie je pod adresem brandedshoesoutlet.eu. To narzędzie, które przypomina sklep internetowy i przystępnie pokazuje, na jakie rzeczy trzeba zwrócić uwagę na każdym etapie zakupów. Przy okazji można sprawdzić swoją wiedzę o prawach konsumenckich i przekonać się, jakie popełniamy błędy podczas e-zakupów. Dzięki temu w przyszłości – w realnym świecie – będziemy mogli ich uniknąć.

UOKiK i ECK zapraszają również na webinar

Pułapki czy okazje? Jak kupować mądrze? Na co zwrócić uwagę podczas wyprzedaży? Jak zweryfikować e-sklep? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci UOKiK i ECK oraz Rzeczniczka Konsumentów w Białej Podlaskiej podczas webinaru Black Friday – VADEMECUM ŁOWCÓW OKAZJI, który odbędzie się w piątek 26 listopada o godz. 10 na kanale UOKiK na YouTube. 

{loadmoduleid 1123}