Pierwszą w historii polskiej edukacji grą, która weszła do kanonu nieobowiązkowych lektur, szkolnych, jest dzieło 11 Bit Studios, This War of Mine. Grę można od pobrać od dziś i choć gra pochodzi z 2014 roku to obecnie jest aktualniejsza, jak nigdy dotąd.
This War of Mine, gra polskiego studia 11 Bit Studios wielokrotnie była już nagradzana i omawiania w kontekstach pedagogicznych oraz społecznych. Nieprzypadkowo jako pierwsza gra w historii polskiej edukacji znalazła się wśród propozycji szkolnych lektur uzupełniających. This War of Mine konfrontuje gracza z realiami wojny, a następnie – wzorem szeregu arcydzieł dwudziestowiecznej, antywojennej prozy – proponuje pogłębienie humanistycznej refleksji o perspektywę ofiar: bezbronnych cywilów, w tym dzieci. Gra pochodzi z roku 2014, ale dziś, z uwagi na wydarzenia na Ukrainie, jest aktualniejsza jak nigdy wcześniej.
This War of Mine miało premierę 8 lat temu. Gra warszawskiego 11 bit Studios podejmuje temat nietuzinkowy i niestandardowo, jak na grę komputerową, traktuje opowiadaną historię. A historia to trudna – opowiada o wojnie i przetrwaniu w czasie trwania konfliktu zbrojnego. Postacie kierowane przez gracza nie są żołnierzami, dowódcami, czy politykami, ale zwykłymi, mieszkającymi w ogarniętych wojną miastach. Są cywilami. Zadaniem gracza jest przetrwanie. Na porządku dziennym są więc tu dylematy moralne i wobory typu jedzenie, czy leki. This War of Mine wydane zostało na komputery PC, systemy Android i iOS, a w maju tego roku pojawiła się również na konsolach nowej generacji. Do tej pory sprzedało się ponad 5 milionów kopii tej gry, na czym studio zarobiło blisko 100 milionów złotych przychodu. Obecnie gra, w ramach nieobowiązkowej lektury szkolenje, udostępniona została za darmo. Pobrać można ją tutaj.
O tym, że this War of Mine będzie szkolną lekturą równo dwa lata temu informował premier Mateusz Morawiecki.
Myślę, że ta nowa forma wyrazu kultury i wnikania w rzeczywistość świata jest bardzo ważna. Pokazuje młodym ludziom, jak podążać dobrymi ścieżkami życia. Gry to nie tylko okno na ekranie komputera, to może być polskie okno na świat. Pokazujemy przez nie jak Polacy potrafią być kreatywni. Musimy przez naszą kreatywność wyszukiwać branż takich jak gamingowa. Programowanie to nasze dobro narodowe, pisano wtedy na twitterze KPRM.
Gry wideo stanowią jeden z kluczowych elementów współczesnej kultury i chociaż jeszcze kilkadziesiąt lat temu wydawałoby się to nieprawdopodobne, dzisiaj – za sprawą fenomenalnego rozwoju technologii i poetyki gier – mogą one realnie wpływać na nasze życie. Włączanie gier do systemu edukacji pozwala na przekazywanie wiedzy w sposób atrakcyjny dla ucznia, rozwijanie umiejętności miękkich i poszerzanie granic wyobraźni. Póki co na liście programu Gry w edukacji dostępna jest tylko jedna, powyżej omawiana, gra. Ministerstwo zaprasza jednak do współpracy twórców, którzy chcieliby do programu dołączyć.
{loadmoduleid 1123}
Zobacz więcej