Na telefony Polaków spływały dziś SMS-y zachęcające do odwiedzić strony CBZC. To nie atak, a niefortunna próba dotarcia do ofiar phishingu, wykonana przez Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości.
W dobie oszustw internetowych być może nie jest to najbardziej fortunny sposób dotarcia do ofiar takich przestępstw, ale właśnie taką próbę podjęło dziś Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, wysyłając na urządzenia niektórych Polaków wiadomości tekstowe jak poniżej.
Wiadomości tekstowe wysyłane były z nr 669979971. Nie zawierały co prawda (i na szczęście) żadnego linka, a jedynie zachętę do odwiedzenia strony CBZC, choć trzeba przyznać, że cały komunikat mógł wyglądać nieco dziwnie i część osób, która otrzymała tego typu SMS-a uznała, że to… kolejny atak. Na stronie CZBC czytamy jednak, że to… kampania informacyjna.
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, Wydział w Krakowie pod nadzorem Prokuratury Okręgowej w Krakowie prowadzi śledztwo l.dz. Z-VIII-3/22, RSD-10/22, sygn. akt 3017-2.Ds.1.2022 m.in. przeciwko ustalonym i dotychczas nieustalonym osobom, które w okresie od 8 grudnia 2021 roku do 13 stycznia 2022 roku w Krakowie, Wrocławiu, Warszawie i innych miejscowościach na terenie kraju, brały udział w zorganizowanej grupie przestępczej, mającej na celu popełnianie przestępstw przeciwko mieniu polegających na wpływaniu bez upoważnienia, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej na automatyczne przetwarzanie, zmianę oraz zapis danych teleinformatycznych w bankowości elektronicznej, i dokonywania w ten sposób modyfikacji sposobu autoryzacji dostępu do rachunków bankowych, których posiadacze byli doprowadzani do niekorzystnego rozporządzenia mieniem poprzez wypłatę środków pieniężnych, z tych kont, tj. o czyn z art. 258 § 1 kk i inne.
W kolejnych wierszach informacji na stronie Biura zapoznać możemy się z informacją jakich dokładnie kampanii phishingowych dotyczy owa kampania informacyjna CBZC. Jeśli ktoś zastanawia się skąd policja ma jego numer telefonu to śpieszymy z odpowiedzią, że wystąpiła (prawdopodobnie) do operatora telefonii komórkowej z prośbą o udostępnienie numerów na które rozesłana została wiadomość phishingowa, a po otrzymaniu tych danych rozesłała swoje wiadomości do potencjalnych poszkodowanych z prośbą o zgłoszenie się.
Czy jednak w ten sposób nie podsunęła oszustom właśnie nowego pomysłu na kampanię? Z pewnością najbliższy czas pokaże.
{loadmoduleid 1123}
Zobacz więcej