BNP Paribas Bank Polska oraz Bank Pocztowy, zdniaem UOKiK, bezprawnie ograniczały w bankowości elektronicznej możliwość złożenia wniosków o wakacje kredytowe, tylko do maksymalnie 2 lub 4, zamiast 8 miesięcy.
Od blisko pół roku konsumenci mogą korzystać z ustawowych wakacji kredytowych. Zgodnie z ustawą o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom od sierpnia 2022 roku do końca 2023 roku konsumentom przysługuje możliwość zawieszenia spłaty maksymalnie ośmiu rat kredytu hipotecznego (w okresach wskazanych w ustawie). Wniosek mogą złożyć w formie papierowej albo elektronicznej, w tym za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Dwa banki, zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dość skutecznie uniemożliwały swoim klientom skorzystanie z takiej opcji.
UOKiK od początku obowiązywania przepisów o wakacjach kredytowych w ramach prowadzonych postępowań wyjaśniających monitoruje, jak banki o nich informują i je realizują. Konsumenci skarżyli się m.in. na to, że banki uniemożliwiają im wnioskowanie o wakacje kredytowe na jednym formularzu na wszystkie przewidziane prawem 8 okresów. Po wezwaniach Prezesa UOKiK większość banków wycofała się z takich praktyk. Tym, które tego nie zrobiły, Prezes Urzędu postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.
Efektem są wydane właśnie dwie decyzje – wobec BNP Paribas Bank Polska oraz Banku Pocztowego. BNP Paribas początkowo w systemie bankowości elektronicznej umożliwiał złożenie wniosku tylko na 1 lub 2 miesiące III kwartału 2022 roku. Zaniechał tej praktyki dopiero 8 września ubiegłego roku. Natomiast Bank Pocztowy do 17 października zeszłego roku dopuszczał w swoim systemie bankowości elektronicznej jedynie wnioski na zawieszenie maksymalnie 4 rat w 2022 roku, przy czym na jednym wniosku mogły być to wyłącznie następujące po sobie miesiące.
Praktyki BNP Paribas i Banku Pocztowego powodowały niedogodności dla konsumentów, którzy musieli kilkakrotnie składać wnioski i pilnować terminów. Mogły sprawić, że konsumenci zrezygnowali z ubiegania się o zawieszenie spłaty późniejszych rat. Dlatego nałożyłem na oba banki kary finansowe w łącznej wysokości blisko 3 mln zł – powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Kara dla BNP Paribas Bank Polska to ponad 2,7 mln złotych, a dla Banku Pocztowego – ponad 230 tys. złotych. Po uprawomocnieniu się decyzji Prezesa UOKiK oba banki będą też musiały opublikować je na swoich stronach internetowych i w mediach społecznościowych.
{loadmoduleid 1123}
Zobacz więcej