Jesienią mają trafić do sklepów ze sprzętem elektronicznym pierwsze produkty nowej Unitry. Będzie to kolejna już próba powrotu tej marki z niebytu, jaki zapanował dla niej w latach 90.

Unitra, która w latach PRL-u produkowała całkiem niezłej jakości sprzęt audio – taki znajdował się niemal w każdym, polskim domu tamtego okresu – chce wrócić z niebytu, a pomóc ma jej w tym współzałożyciel CD Projektu, Michał Kiciński. Na potrzeby powrotu tej marki na rynek zbudowano 20-osobowy zespół, który pracuje nad nową linią produktów. Już jesienią tego roku, z logo Unitry, na rynku mają pojawić się gramofon, wzmacniacz oraz odtwarzacz CD. Szefami reaktywowanej Unitry są Daniel Kostrzewa i Adrian Krupowicz, wspomniany Kiciński jest inwestorem strategicznym.

Unitra to kultowa marka, która jest symbolem 30 lat produkcji urządzeń audio-wideo w Polsce – mówi Michał Kiciński, główny udziałowiec Unitry. – Chyba w każdym polskim domu było urządzenie zlogo tej marki. Jako osoba z antykomunistycznej rodziny i jako przedsiębiorca, nie mam specjalnie sentymentu do czasów PRL, ale wspominam, że radio Unitra Radmor 5102, gdy pojawiło się u nas w mieszkaniu, było prawdziwym powiewem nowoczesności. Po raz pierwszy, dzięki niemu, miałem szansę doświadczyć dźwięku bardzo przyzwoitej jakości.

Projektowanie i produkcja, w większości z polskich komponentów, odbywa się w warszawskiej siedzibie firmy – w dzielnicy Ursus, historycznie związanej z polskim przemysłem. Jeszcze w tym roku portfolio produktów będzie się składać z 9 urządzeń w pięciu liniach produktowych. Będzie je można kupić w najlepszych sklepach audio oraz w sklepie Unitra na unitra.com.

Ważne daty:
30 czerwca – start przedsprzedaży przedpremierowej dla fanów marki Unitra, którzy są zarejestrowani w newsletterze
24 – 27 października – realizacja zamówień z przedsprzedaży
30 października – oficjalna premiera w Polsce i start sprzedaży wraz z uroczystym odbiorem pierwszych przedpremierowo zamówionych egzemplarzy

Nagroda: Oscar designu dla Unitry

W czerwcu br. Unitra otrzymała nagrodę Red Dot za projekt wzmacniacza Unitra WSH-805. Został on doceniony za ponadczasowe wzornictwo, minimalistyczną elegancję oraz zrównoważoną produkcję. Red Dot to jedna z najbardziej prestiżowych nagród w świecie designu, uważana za wyznacznik najwyższej klasy i jakości. O czerwonej kropce marzy każdy projektant, podobnie jak każdy restaurator śni o gwiazdce Michelin. Wyróżnione projekty prezentowane są w Red Dot Design Museum, w budynku dawnej kopalni Zollverein w Essen oraz w Red Dot Museum w Singapurze. Jedynie 10 firm z Polski otrzymało w tym roku tę nagrodę.

Historia Unitry w skrócie

Początki marki Unitra sięgają 1961 r., kiedy to doszło do powstania Zjednoczenia Przemysłu Elektronicznego i Teletechnicznego Unitra. W szczytowym okresie Unitra zrzeszała 28 przedsiębiorstw produkcyjnych, centrale techniczno-handlowe, biura projektowo-technologiczne, przedsiębiorstwo modernizacji przemysłu. W całym zjednoczeniu pracowało 100 tysięcy pracowników. 

Unitra to jedna z niewielu marek sprzed 1989 roku, która przetrwała zmiany ustrojowe i funkcjonowała w nowej rzeczywistości. Właściciel znaku, spółka Unitra Towarzystwo Przemysłowo-Handlowe S.A. (Unitra S.A.), podejmował na przestrzeni lat wiele inicjatyw zarówno biznesowych, jak i kulturalnych, związanych z marką, nie zajmował się jednak projektowaniem urządzeń audio.

Sytuacja zmieniła się w 2021 roku, kiedy z inicjatywy Daniela Kostrzewy oraz Adriana Krupowicza doszło do porozumienia między Unitra S.A. a Michałem Kicińskim, znanym inwestorem innowacyjnych przedsięwzięć technologicznych, w wyniku którego powstała spółka Unitra Sp. z o.o. z wyłącznym prawem do posługiwania się znakiem, a której celem było stworzenie nowej linii produktów audio zgodnie z najlepszymi tradycjami marki Unitra z XX wieku oraz z zasadami tworzenia trwałej, naprawialnej i wysokiej jakości elektroniki.

{loadmoduleid 1123}