Federalnej Komisji Handlu w Stanach Zjednoczonych nie udało się, po raz kolejny, czasowo zablokować toczącego się przejęcia Activision Blizzard przez Microsoft. Transakcja musi dojśc do skutku do 18 lipca.

Kilka dni temu amerykański sąd uznał, że obawy amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu (FTC), w związku z próbą przejęcia przez Microsoft producenta serii gier Call of Duty, Activision Blizzard King, są nieuzasadnione. FTC złożyła apelację, ale kolejny sąd odrzucił próbę czasowej blokady całej transakcji, która musi dojść do skutku, według zawartej umowy, do 18 lipca. Jeśli Microsoft nie dokończy przejęcia do tego czasu wymagane bedzie podpisanie nowej umowy, prolongującej tę datę. Bez takiej umowa każda ze stron, zarówno Microsoft, jak i Activision Blizzard, będą mogły zrezygnować z jej finalizacji, wtedy jednak firma z redmond będzie musiała zapłacić karę umową w wysokości 3 miliardów dolarów.

Jeśli Microsoftowi udałoby się przejąć Activision Blizzard King byłoby to nawiększe przejęcie w historii przemysłu gier wideo. Transakcja opiewa na dokładnie 68 miliardów 700 milionów dolarów. Drugą transakcją pod tym względe jest przejęcie Zyngi przez Take-Two Interactive za 12,7 miliarda dolarów, a trzecią przejęcie 81,4 procenta udziałów w Supercell przez Tencent za 10,486 miliarda dolarów. Na liście najwiekszych przejęć Microsoft ma również zakup ZeniMax Media za 8,1 miliarda dolarów.

Microsoft złożył ofertę zakupu Activision Blizzard King już na początku zeszłego roku. Kwota transakcji to blisko 69 miliardów dolarów za które Microsoft miałby przejąć producenta, między innymi, hitowej serii gier Call of Duty. Przejęcie wywołało jednak niepokój wśród regulatorów antymonopolowych, ale przede wszystkim wśród innych graczy na rynku przemysłu gier wideo, takich jak Sony, czy Nintendo. Żeby fuzja taka doszła do skutku zgodę musi wydać szereg regulatorów antymonopolowych na całym świecie. Póki co, zielone światło Microsoftowi dała Komisja Europejska, która w maju, po przedłożeniu przez Microsoft odpowiednich dokumentów, wydała zgodę na zakup. Swoje postępowanie, do czasu wyjaśnienia pozostałych, zawiesiła natomiast brytyjska Competition and Markets Authority. Brytyjski urząd poinformował dziś, że przekłada wydanie decyzji w tej sprawie o kolejne sześć tygodni (do 29 sierpnia). Oznacza to, że Microsoft nie będzie w stanie dokończyć transakcji do wspomnianej wcześniej daty, czyli 18 lipca.

Microsoft na rynku gamingu

Microsoft od kilka lat inwestuje w przemysł gier wideo. W 2020 roku za kwotę 7,5 miliarda dolarów firma kierowana przez Satyę Nadellę przejęła ZeniMax Media, czyli właściciela takich marek jak Wolfenstein, Doom, Fallout, Prey czy Elder Scrolls. Obecnie pod egidą Microsoftu pracuje już ponad 20 studiów tworzących gry wideo. Historia Xbox Game Studios, czy jak wcześniej Microsoft Games i Microsoft Game Studios, sięga już roku 1999 i przejęcia FASA Interactive, a następnie Access Software i Aces Game Studio. Pod zamienną nazwą Microsoft Games i Microsoft Game Studios odrębny oddział funkcjonował w ramach firmy do 2011 roku, dokonując szeregu znaczących przejęć na rynku. Już jako Microsoft Studios funkcjonujące do 2019 roku Microsoft przejął, miedzy innymi, Twisted Pixel Games, Press Play czy dokonał jednego z największych i najgłośniejszych przejęć w ostatnich latach w postaci Mojang i praw do Minecrafta (2014 rok za kwotę 2,5 miliarda dolarów). W lutym 2019 roku Microsoft przekształca tę działalność w Xbox Game Studios, która funkcjonuje obecnie, i na targach E3 ogłasza pierwsze przejęcie w postaci Double Fine, które później zmienia nazwę na World’s Edge. Reszta przejęć jest już historią najnowszą.

Dane wskazują, że pomimo wykonywanych ruchów, Xbox, a jednocześnie Microsoft, przegrywa swoją walkę na rynku konsol. Xboxy nowej generacji, według tego co podał na brazylijskim BIG Festival zarządzający produkcją Xboxa Leonard Barros Barreto, sprzedały się jedynie w liczbie 21 milionów sztuk (Microsoft nie dzieli się jednak oficjalnymi danymi sprzedaży). Dla porównania, według danych do końca marca tego roku, Sony sprzedało ponad 38 milionów sztuk konsoli Playstation 5. Xboxy słabiej sprzedawały się również w poprzedniej generacji, tutaj różnica na korzyść Sony wynosi 59 milionów sztuk.

{loadmoduleid 1123}