Kurz po premierze polskiej marki samochodów elektrycznych Izera opadł. Podsumujmy, co do tej pory wiemy o tym projekcie.
Premiera polskiego samochodu elektrycznego odbyła się 28 lipca. Poznaliśmy Izerę, której nazwa inspirowana jest geografią, konkretniej mówiąc Górami Izerskimi. To pasmo górskie w Sudetach Zachodnich, góry łagodne, ale unikalnych w swoim pięknie. Logo Izery z kolei ma symbolizować kompas i kierunek, jaki chce wyznaczyć EMP dla elektromobilności w Polsce. Za całe przedsięwzięcie odpowiedzialna jest spółka ElectroMobility Poland S.A. To firma założona przez cztery spółki polskiej energetyki. Powstała w październiku 2016 roku jako inicjatywa PGE Polska Grupa Energetyczna S.A., Energa S.A., Enea S.A. oraz Tauron Polska Energia S.A.
Izera ma być samochodem rodzinnym, pozbawionym agresywności, dostarczającym właścicielowi radości z jego posiadania i przyjemności w jego kierowaniu. Za projekt samochodu odpowiedzialne jest włoskie studio Torino Design. To znana i renomowana pracownia z Mediolanu mająca na swoim koncie współpracę z takimi markami, jak BMW czy Ferrari.
Na ten moment nie wiadomo co będzie siedziało pod maską Izery, pomimo, że w trakcie pokazu jeden z prototypów, czerwony hatchback, był samochodem już w pełni funkcjonalnym. Wiemy, że integratorem technicznym jest EDAG Engineering, który w ciągu ostatnich pięciu lat wprowadził ponad 20 modeli aut do seryjnej produkcji. Mówi się, że dostawcą platformy, czyli zespołu napędowego oraz płyty podłogowej może być firma niemiecka lub koreańska. Całkowicie niewykluczone jest również to, że będą to dostawcy niezależni. Izera ma posiadać również dwie wersje baterii, 30 i 60 kWh. Ta druga opcja ma zapewniać około 400 kilometrowy zasięg na jednym ładowaniu. Oficjalnie szczegóły te mamy poznać we wrześniu.
To, co ma być produkowane w Polsce to całe wyposażenie samochodu. Znowu operujemy jedynie na nieoficjalnych informacjach, ale te wskazują, że wyposażenie produkowane będzie gdzieś na Śląsku. Uruchomienie produkcji seryjnej polskiego elektryka ma być możliwe do końca 2023 roku. Z zastrzeżeniem stabilnego finansowania. A jak wynika z dostępnych informacji uruchomienie takowej to koszt oscylujący od 4,5 do 5 miliardów złotych.
ElectroMobility nad projektem Izery pracuje od 2016 roku. Wiemy też to, że od momentu premiery strona ElectroMobilityPoland.pl leży.
Zobacz więcej