Amazon w Wielkiej Brytanii został pozwany na kwotę miliarda dolarów za wykorzystywanie algorytmu, który pozwala mu zajmować dominującą pozycję na rynku handlu elektronicznego.
Jeszcze w październiku w sądzie w Wielkiej Brytanii ma zostać złożony pozew, który oskarża Amazon o wykorzystywanie funkcji Polecane produkty, dzięki którym ukrywane mają być propozycje bardziej wartościowe, na rzecz tych droższych.
Amazon jest oskarżony o wykorzystywanie swojego, tzw. Buy Box, do kierowania kupujących do własnych produktów i dostawców zewnętrznych, którzy korzystają z opcji realizacji zamówień i dostaw za pomocą Amazona. Buy Box to obszar na stronach produktów Amazon, który daje klientom opcję Kup teraz lub Dodaj do koszyka jednym kliknięciem. Amazon ustala pewne kryteria, aby sprzedający mogli kwalifikować się do Kup Box i, jeśli zostaną zaakceptowani, uzyskują z tego tytułu korzyści.
Według autorów pozwu Amazon, w stosunku do Buy box, używa algorytmu, który promuje do niego niemal zawsze towary sprzedawane bezpośrednio przez sam Amazon ub przez zewnętrznych sprzedawców, którzy płacą firmie założonej przez Jeffa Bezosa wysokie opłaty za przechowywanie i dostawę. Według kancelarii prowadzącej pozew od 80 do 92 procent zakupów na Amazon odbywa się za pomocą narzędzia Buy Box.
Miliony konsumentów płaci za dużo i odmówiono im wyboru. Ta akcja ma na celu sprawiedliwe zadośćuczynienie dla nich – powiedziała Lesley Hannah, jeden z partnerów Hausfelda (kancelarii prowadzącej spór). Amazon wykorzystuje dobrze znaną tendencję konsumentów do skupiania się na eksponowanych i przyciągających wzrok elementach, takich jak Buy Box, kwituje.
Amazon, w nadesłanym do naszej redakcji oświadczeniu, odrzuca wszystkie powyższe zarzuty.
To roszczenie jest bezpodstawne i jesteśmy przekonani, że zostanie to wyjaśnione w trakcie procesu sądowego. Amazon zawsze koncentrował się na wspieraniu 85 tysięcy firm, które sprzedają swoje produkty w naszym brytyjskim sklepie i gdzie ponad połowa produktów pochodzi od niezależnych partnerów handlowych. Naszym celem jest zapewnienie klientom dostępu do ofert w niskich cenach i szybkiej dostawy.
{loadmoduleid 1123}
Zobacz więcej