Geely Holding zostaje partnerem technologicznym marki Izera. Umowa jest elementem strategii udostępniania architektury SEA Geely Holding poza marki będące w portfolio Grupy.

Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna podpisała umowę licencyjną, w ramach, której udostępni ElectroMobility Poland dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture). Geely Holding zostaje partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP, wprowadzonych na rynek pod marką Izera. 

Architektura SEA Geely Holding będzie wspierać polską markę motoryzacyjną w ambitnych wyzwaniach, jak twierdzi producent, dotyczących rozwoju lokalnego przemysłu motoryzacyjnego w obszarze elektromobilności. EMP planuje budowę gamy modelowej samochodów elektrycznych segmentu C. Pierwszym z modeli będzie SUV. Ponadto EMP ogłosił plany produkcji dwóch kolejnych modeli – kombi oraz hatchbacka, których daty wprowadzenia na rynek zostaną podane w odpowiednim czasie.

Na zdjęciu polski samochód elektryczny Izera

Podpisana umowa ma istotnie przyczynić się do popularyzacji Architektury SEA – wprowadzonej na rynek przez Geely Holding we wrześniu 2020 i będącej najbardziej zaawansowaną, w pełni elektryczną i elastyczną technologią, obejmująca zarówno elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i szeroki ekosystem cyfrowy. Na korzystanie z tej technologii do tej pory zdecydowały się już marki w ramach grupy Geely Holding, a marki Zeekr i Smart rozpoczęły już produkcję i sprzedaż aut opartych o platformę SEA. EMP jest pierwszą firmą spoza grupy, która będzie wykorzystywać tę technologię.

Z dumą podpisujemy umowę licencyjną z EMP na udostępnienie wiodącej w branży architektury SEA. Jesteśmy przekonani, że ta zaawansowana platforma technologiczna pomoże EMP we wprowadzaniu na rynek najwyższej jakości produktów gwarantując ich jakość technologiczną w zakresie komponentów mechanicznych, software’u oraz skalowalności rozwiązań. Polska odgrywa ważną rolę w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i jestem przekonany, że ta umowa umożliwi szybsze przejście na napędy elektryczne tworząc szersze możliwości gospodarcze w obszarze elektromobilności, powiedział Daniel Donghui Li, CEO Geely Holding Group.

Pierwsze pojazdy będą produkowane pod marką Izera przez EMP w fabryce w Jaworznie. Inwestycja ta ma umożliwić stworzenie w samym zakładzie ok. 2400 miejsc pracy.

Platforma SEA idealnie wpisuje się w koncepcję Izery jako produktu. Współpraca z Geely zapewnia EMP najwyższej klasy know-how w branży, a także dodatkowe możliwości biznesowe. W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne umożliwia nam rozwój, większe zaangażowanie lokalnych dostawców oraz realizację projektu w zakładanych ramach biznesowych, mówi Piotr Zaremba, Prezes ElectroMobility Poland.

Opracowana w globalnych centrach badawczo-rozwojowych w Europie i Chinach przez Geely Holding technologia SEA jest, według słów przedstawicieli ElektroMobility Poland, specjalnie zaprojektowaną architekturą, dedykowaną dla pojazdów elektrycznych. Jest ona wysoce skalowalna – dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizacje inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800mm do 3300mm, w zależności od wymagań.

Architektura SEA stworzona przez Geely Holding umożliwia partnerom wykorzystującym tę technologię osiąganie przewag konkurencyjnych poprzez wspieranie ich w zrównoważonym budowaniu wartości marki, co doskonale wpisuje się w oczekiwania klientów.

Udostępnianie technologii wpisuje się w strategię Geely Holding: wspierania ekologicznej transformacji branży motoryzacyjnej w kierunku elektromobilności, a jednocześnie wspiera ambicje EMP, aby zmieniać europejski rynek samochodów elektrycznych – będąc jego integralną częścią.

Krótka historia Izery

Polski samochód elektryczny Izera został zaprezentowany 28 lipca 2020 roku. W ciągu kolejnych dwunastu miesięcy od prezentacji dowiedzieliśmy się, że fabryka polskiego elektryka powstanie w Jaworznie. Pod jej budowę zmieniono nawet prawo, Sejm przegłosował ustawę o szczególnych rozwiązaniach związanych ze specjalnym przeznaczeniem gruntów leśnych. Następnie ElektroMobility Poland bezskutecznie poszukiwało partnera biznesowego i spółka zamknęła rok 2020 stratą ponad 4 milionów zlotych. W sierpniu 2021 roku dowiedzieliśmy się z kolei, że na mocy umowy inwestycyjnej, za kwotę dofinansowania w wysokości 250 milionów złotych, udziałowcem większościowym ElektroMobility Poland stał się Skarb Państwa.

Następnie latem tego roku dowiedzieliśmy się, że współpraca spółki stojąca za projektem Izera i niemiecką, inżynieryjną firmą EDAG, zakończyła się. Współpraca z EDAG-iem miała być całą osią ekosystemu Izery. EDAG współpracuje z wieloma markami motoryzacyjnymi, nawet tymi, znanymi na całym świecie. Zakończenie współpracy z takim partnerem mocno stawiało pod znakiem zapytania również pozyskanie kluczowego komponentu, jakim jest platforma samochodu. Dziś poznaliśmy kolejne szczegóły. Spółka stojąca za całym projektem pierwszego, polskiego samochodu elektrycznego utrzymuje, że pierwsze egzemplarze Izery zjadą z taśmy produkcyjnej w 2026 roku (pierwotnie był to rok 2024).

{loadmoduleid 1123}