Dla części, zazwyczaj początkujących, właścicieli stron może być zaskoczeniem fakt, że nie każdy ruch na własnej stronie internetowej jest oczekiwany i dobry.
Boty to ogólnie rzecz biorąc programy stworzone to powtarzania jakichś czynności, automatyzacji pewnej pracy. I tak jak niemal wszystko w życiu, mogą służyć do dobrych lub złych celów, lub, mówiąc bardziej ogólnie, boty magą być dobre lub złe. Dobre boty to przede wszystkim te indeksujące strony internetowe, dzięki którym wyszukiwarka, typu Google lub Bing, zwraca nam wyniki wyszukiwania najbardziej – przynajmniej w teorii – dopasowane do naszego zapytania. Inne dobre boty to np. programy automatycznie odpowiadające na pytania użytkowników (cyklicznie powtarzające się), boty wykorzystywane przez social media, jak np. Facebook bot czy boty agregujące treści. Te złe z kolei mogą być wykorzystywane przez cyberprzestęców, oszustów, czy nieuczciwą konkurencję. Takie boty mogą np. kraść treść serwisów internetowych i przeklejać ją w inne miejsca, co skutkuje np. spadkiem w rankingu wyszukiwarek. Mogą tworzyć duże ilości kont i głosować w publikowanych w sieci ankietach i sondażach, zabużając w ten sposób prawdziwy obraz i wynik takich ankiet. Mogą tworzyć niezliczone dobre lub złe opinie jakiejś usługi lub towaru, tworzac nieuczciwą przewagę jakiegoś podmiotu, bądź całkowicie odwrotnie, podkopując zaufanie klientów kierujących się opiniami w sieci. Mogą generować sztuczny ruch na jakiejś stronie, bądź usłudze internetowej, w efekcie powodując zużycie transferu lub nawet zablokowanie takiej strony. I to taki właśnie ruch niekoniecznie jest oczekiwany przez właścicieli stron internetowych.
Jak zidentyfikować referral spam na swojej stronie internetowej
Najprostszą, i nie wiem czy również nie najpopularniejszą, metodą analizy ruchu na na swojej stronie internetowej jest wdrożenie usługi Google Anlytics. Dzięki niej na bieżąco możemy śledzić źródła ruchu na naszej witrynie, odbiorców z podziałem na kraje czy regiony, języki systemu operacyjnego, sam system operacyjny, czy rodzaj urządzenia – komputer stacjonarny, urządzenie mobilne. To właśnie za pomocą tej usługi najszybciej dowiemy się, że nagły wzrost ruchu jest dziełem bota i będziemy mogli go za wczasu zablokować.
W usłudze Google Anlytics interesuje nas zakładka dotycząca ruchu na naszej stronie – z dostępnych opcji wybieramy więc Cały ruch, a następnie Referral. Widzimy w ten sposób skąd pochodzi ruch w witrynie. Inne dostępne opcje to Organic search – ruch, który trafia do nas za pośrednictwem wyszukiwarek internetowych, Social– ruch z mediów społecznościowych oraz oczywiście Direct – ruch bezpośredni. W opcji Referral to, co powinno wzbudzić nasz niepokój to elementy niewiadomego pochodzenia – takie jak bottraffic.host, 2-easy.xyz, 9-best-seo.com, 500-good-starts.xyz i inne tego typu domeny. Wszystkie są tzw. referral spam.
Jak odfiltrować referral spam
Google Analytics daje kilka możliwości. W usłudze tej przechodzimy do opcji Administracja, a następnie wybieramy opcję Wszystkie filtry.
W opcji Wszystkie filtry klikamy Dodaj filtr. Następnie uzupełniamy filtr według poniższego wzoru.
Po wpisaniu wszystkich danych wciskamy Zapisz. Po upływie krótkiego czasu taki referral spam zniknie z naszych statystyk.
Zobacz więcej