źródło: microsoft.com

Ilość i jakość deweloperów, którzy znajdują się obecnie pod szyldem Xbox (czy Microsoft) Game Studios robi wrażenie.

Wczorajsza informacja o zakupie ZeniMax Media przez Microsoft na wszystkich chyba zrobiła wrażenie. Microsoft wykładając 7,5 miliarda dolarów zgarnął pod swoje skrzydła takie marki jak Wolfenstein, Doom, Fallout, Prey czy Elder Scrolls. Ale proces i strategia Microsoftu polegająca na przejmowaniu studiów deweloperskich to dłuższa historia. Obecnie twórcy Xboxa pod swoją pieczą mają już 23 firmy, a ich nazwy i dorobek robi piorunujące wrażenie.

Autorem grafiki jest @Xbox_News

Microsoft nie tylko przejmował i przejmuje wszystkie te studia, ale przeznacza w nich później spore środki na dofinansowanie. Wymienić można tutaj chociażby przykład Playground Games, Ninja Theory czy Obsidian Entertainment. Dla graczy najważniejsze jest jednak to, że wszystkie gry tych deweloperów znajdą się w usłudze Game Pass i będą dostępne bez dodatkowej opłaty, po prostu w ramach tego abonamentu. Microsft zachowuje się także fair w stosunku do Sony. Przejmując Bethesdę ogłoszono równocześnie, że utrzymane zostaną wszystkie ustalenia dotyczące czasowej wyłączności Deathloop i Ghostwire dla Playstation 5. Firma z Redmond może sobie na to spokojnie pozwolić mając asa w rękawie w postaci przyszłych decyzji o wydaniu nowych gier z któregokolwiek z posiadanych przez siebie studiów na wyłączność na Xboxa i pecety.

Historia Xbox Game Studios, czy jak wcześniej Microsoft Games i Microsoft Game Studios, sięga już roku 1999 i przejęcia FASA Interactive, a następnie Access Software i Aces Game Studio. Pod zamienną nazwą Microsoft Games i Microsoft Game Studios odrębny oddział funkcjonował w ramach firmy do 2011 roku, dokonując szeregu znaczących przejęć na rynku. Już jako Microsoft Studios funkcjonujące do 2019 roku Microsoft przejął, miedzy innymi, Twisted Pixel Games, Press Play czy dokonał jednego z największych i najgłośniejszych przejęć w ostatnich latach w postaci Mojang i praw do Minecrafta (2014 rok za kwotę 2,5 miliarda dolarów). W lutym 2019 roku Microsoft przekształca tę działalnośc w Xbox Game Studios, która funkcjonuje obecnie, i na targach E3 ogłasza pierwsze przejęcie w postaci Double Fine, które później zmienia nazwę na World’s Edge. Reszta przejęć jest już historią najnowszą.

I raz jeszcze. Oto wszystkie studia, które obecnie skupia rodziana Xbox Game Studios.

  • 343 Industries (Halo)
  • Rare (Sea of Thieves)
  • The Coalition (Gears of War)
  • Turn 10 Studios (Forza Motorsport)
  • Mojang Studios (Minecraft)
  • Compulsion Games (We Happy Few)
  • Ninja Theory (Hellblade: Senua’s Sacrifice)
  • inXile Entertainment (Wasteland)
  • Obsidian Entertainment (The Outer Worlds)
  • Playground Games (Forza Horizon)
  • Undead Labs (State of Decay)
  • The Initiative
  • Double Fine Productions (Psychonauts)
  • Xbox Game Studios Publishing
  • World’s Edge (Age of Empires)
  • Bethesda Softworks (Fallout, The Elder Scrolls)
  • id Software (Doom)
  • ZeniMax Online Studios (The Elder Scrolls Online)
  • Arkane (Dishonored)
  • MachineGames (Wolfenstein)
  • Tango Gameworks (The Evil Within)
  • Alpha Dog
  • Roundhouse Studios (Rune 2)