T już dziś. Premiera nowych konsol Microsoftu, Xboxa Series X i Xboxa Series S.

Przedsprzedaż nowych konsol Microsoftu, która ruszyła pod koniec września, poszła bardzo dobrze. Konsole zostały wyprzedane. Dziś, 10 listopada, niektórzy z Was, być może, odbiorą swoje sprzęty i sieć zaleje fala recenzji klientów Xboxa Series X i Series S. Podgrzejmy wobec tego atmosferę jeszcze odrobinę i przypomnijmy, na co możemy liczyć wraz z nadejściem nowej generacji.

Xbox Series X

Cena podstawowej konsoli Microsoftu to 2249 złotych. Mocniejsza konsola będzie wyposażona w ośmiordzeniowy procesor Zen 2 3,8 i 3,6 GHz, GPU AMD RDNA 2 52 CU o mocy 12,15 teraflopów. Konsola będzie miała 16 GB RAM GDDR6 pamięci (10 GB 560 GB/s i 6 GB 336 GB/s). Gry mają działać w 4K i 60 kl/s, maksymalnie do 120 kl/s. Series X będzie wyposażony w dysk 1 TB NVME SSD i będzie miała czytnik 4K UHD Blu-Ray. Konsola będzie wstecznie kompatybilna ze wszystkimi wydanymi dotąd konsolami serii Xbox.

Szybkość ładowania gier na nowym Xboxie naprawdę robi wrażenie. Weźmy jako pierwszy przykład Destiny 2. Na już przecież nie wolnym Xboxie One X gra wczytuje się w czasie 1 minuty i 52 sekund. Na Series X czas ten zredukowano do 43 sekund.

Inne tytuły nie wyglądają gorzej. Sea of Thieves na nowym sprzęcie Microsoftu wczyta się w 20 sekund, podczas gdy na One X będzie to aż 1 minuta i 21 sekund. Red Dead Redemption 2 na najsilniejszej konsoli z serii One wczytuje się z czasem 1 minuty i 35 sekund. Na nowej generacji czas ten zredukowano do 52 sekund. Wszystko to jest zasługą zastosowania w nowej generacji dysków NVME SSD. Tom Warren wskazuje także, że nowe Xboxy to nie tylko szybsze wczytywanie gier, ale także lepsza wydajność. 12 teraflopów wydajności musi robić różnicę w porównianiu z 6 teraflopami Xboxa One X.

Xbox Series S

Słabszy Xbox Series S będzie wyposażony w ten sam procesor co silniejszy X, z taktowaniem 3,6 i 3,4 GHz. GPU będzie miało 20 CU i moc 4 teraflopów. Pamięć RAM to 10 GB, 8GB 224 GB/s i 2 GB 56 GB/s. Series S dostanie dysk o połowę mniejszy od Xa. Cena Series S jest za to atrakcyjnie niska, to 1349 złotych, więcmoże się zdarzyć, że to właśnie ta konsola będzie hitem sprzedaży w naszym kraju.

Xbox All Access

Wraz z next genami debiutować będzie All Access. Na początku września polski oddział Xbox podał cenę abonamentu All Access w wersji z konsolą One S. Wynosić będzie on 99 złotych. Później poznaliśmy ceny All Access z nowymi konsolami Microsoftu, Series X i Series S. I nie są one straszne! Xboxa Series S w All Access to koszt 111 złotych miesięcznie z zobowiązaniem na dwa lata. Mocniejszy Series X dostaniecie w cenie 148 złotych miesięcznie z zobowiązaniem na dwa lata. Przypomnijmy, że All Access to usługa abonamentowa w ramach której otrzymacie wybraną konsolę oraz dostęp do Game Pass Ultimate, w zamian za zobowiązanie na 24 miesiące i opłatą, zróżnicowaną ze względu na wybraną opcję konsoli. Dobrą wiadomością jest również to, że w Polsce All Access dostępne będzie jeszcze w tym roku. Polska jest wśród pierwszych 12 krajów, które otrzymają All Access w okresie świątecznym w grudniu. All Access w Polsce dostępny będzie w sieci Media Expert.

Game Pass

W ostatnim czasie Microsoft wykładając 7,5 miliarda dolarów zgarnął pod swoje skrzydła takie marki jak Wolfenstein, Doom, Fallout, Prey czy Elder Scrolls. Ale proces i strategia Microsoftu polegająca na przejmowaniu studiów deweloperskich to dłuższa historia. Obecnie twórcy Xboxa pod swoją pieczą mają już 23 firmy, a ich nazwy i dorobek robi piorunujące wrażenie. 

Microsoft nie tylko przejmował i przejmuje wszystkie te studia, ale przeznacza w nich później spore środki na dofinansowanie. Wymienić można tutaj chociażby przykład Playground Games, Ninja Theory czy Obsidian Entertainment. Dla graczy najważniejsze jest jednak to, że wszystkie gry tych deweloperów znajdą się w usłudze Game Pass i będą dostępne bez dodatkowej opłaty, po prostu w ramach tego abonamentu. Microsft zachowuje się także fair w stosunku do Sony. Przejmując Bethesdę ogłoszono równocześnie, że utrzymane zostaną wszystkie ustalenia dotyczące czasowej wyłączności Deathloop i Ghostwire dla Playstation 5. Firma z Redmond może sobie na to spokojnie pozwolić mając asa w rękawie w postaci przyszłych decyzji o wydaniu nowych gier z któregokolwiek z posiadanych przez siebie studiów na wyłączność na Xboxa i pecety.

Historia Xbox Game Studios, czy jak wcześniej Microsoft Games i Microsoft Game Studios, sięga już roku 1999 i przejęcia FASA Interactive, a następnie Access Software i Aces Game Studio. Pod zamienną nazwą Microsoft Games i Microsoft Game Studios odrębny oddział funkcjonował w ramach firmy do 2011 roku, dokonując szeregu znaczących przejęć na rynku. Już jako Microsoft Studios funkcjonujące do 2019 roku Microsoft przejął, miedzy innymi, Twisted Pixel Games, Press Play czy dokonał jednego z największych i najgłośniejszych przejęć w ostatnich latach w postaci Mojang i praw do Minecrafta (2014 rok za kwotę 2,5 miliarda dolarów). W lutym 2019 roku Microsoft przekształca tę działalnośc w Xbox Game Studios, która funkcjonuje obecnie, i na targach E3 ogłasza pierwsze przejęcie w postaci Double Fine, które później zmienia nazwę na World’s Edge. Reszta przejęć jest już historią najnowszą.

I raz jeszcze. Oto wszystkie studia, które obecnie skupia rodziana Xbox Game Studios.

  • 343 Industries (Halo)
  • Rare (Sea of Thieves)
  • The Coalition (Gears of War)
  • Turn 10 Studios (Forza Motorsport)
  • Mojang Studios (Minecraft)
  • Compulsion Games (We Happy Few)
  • Ninja Theory (Hellblade: Senua’s Sacrifice)
  • inXile Entertainment (Wasteland)
  • Obsidian Entertainment (The Outer Worlds)
  • Playground Games (Forza Horizon)
  • Undead Labs (State of Decay)
  • The Initiative
  • Double Fine Productions (Psychonauts)
  • Xbox Game Studios Publishing
  • World’s Edge (Age of Empires)
  • Bethesda Softworks (Fallout, The Elder Scrolls)
  • id Software (Doom)
  • ZeniMax Online Studios (The Elder Scrolls Online)
  • Arkane (Dishonored)
  • MachineGames (Wolfenstein)
  • Tango Gameworks (The Evil Within)
  • Alpha Dog
  • Roundhouse Studios (Rune 2)

Wygląda na to, że na nowych Xboxach, po prstu,będzie w co grać. Rynek konsol chyba nigdy nie wyglądał jeszcze tak atrakcyjnie.