Vulcan Energy Resources Ltd. będzie dostarczał lit potrzebny do produkcji samochodów elektrycznych Renault. Stosowna umowa została podpisana 2 sierpnia.

Vulcan Energy Resources Ltd. to niemiecko australijska firma, która, począwszy od roku 2026, będzie dostarczała ze złóż solanki geotermalnej położonej w Niemczech lit producentowi samochodów Renault. Marka do której należą również Alpine i Dacia chce, aby 90 procent produkowanych przez koncern aut było w pełni elektrycznych do końca 2030 roku. Proces wydobywania litu ze złóż geotermalnych jest zeroemisyjny.

Sam Vulcan planuje do 2024 roku inwestycje na poziomie 1,7 miliarda euro w swoją infrastrukturę i uruchomienie produkcji właśnie w roku 24. Firma ma dostarczać Renault rocznie od 6 do 17 tysięcy ton litu. W zeszłym miesiącu Vulcan podpisał równiez umowę na dostarczanie wodorotlenku litu do LG Chem, największej koreańskiej firmy chemicznej z siedzibą w Seulu.

Lit to pierwiastek chemiczny o liczbie atomowej 3. W czystej postaci jest miękkim, srebrnobiałym metalem. Należy do grupy metali alkalicznych (litowców). W warunkach standardowych jest najlżejszym metalem i pierwiastkiem o najniższej gęstości w fazie stałej. Jak wszystkie pierwiastki grupy I jest wysoce reaktywny i palny. Z powodu wysokiej reaktywności lit nie występuje w naturze w stanie wolnym, a jedynie w postaci związków, które zwykle mają budowę jonową. Występuje w wielu pegmatytach oraz wodzie morskiej, gdyż kation litowy jest dobrze rozpuszczalny. Najczęściej otrzymuje się go z solanek i glin. Przemysłowo lit uzyskuje się poprzez wydzielanie za pomocą elektrolizy z mieszaniny chlorku litu i chlorku potasu.

Z badania przeprowadzonego w 2011 przez Lawrence Berkeley National Laboratory i Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley wynika, że obecne istniejące zasoby litu nie powinny być czynnikiem ograniczającym produkcje akumulatorów litowo-jonowych w dużej skali na potrzeby samochodów elektrycznych. Badanie z 2011 przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Michigan i Ford Motor Company wskazuje na to, że istnieją wystarczająco duże zasoby litu, aby zaspokoić światowe zapotrzebowanie na ten metal do roku 2100, uwzględniając w tym zapotrzebowanie na lit ze strony szybko rozwijającego się przemysłu produkcji pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Badanie to oszacowało światowe zasoby litu na 39 milionów ton, a całkowite zapotrzebowanie na lit w ciągu 90 lat na 12 do 20 milionów ton, w zależności od wzrostu gospodarczego na świecie i rozwoju systemów odzyskiwania metali.

Lit stosuje się również do produkcji smarów, ma zastosowanie również w optyce i medycynie. 

{loadmoduleid 1123}