Wprowadzanie konsumentów w błąd zarzuca OLX-owi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
OLX to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce, umożliwiająca przede wszystkim sprzedaż oraz zakup produktów i usług. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymywał od użytkowników serwisu sygnały dotyczące stosowania nieuczciwych praktyk. Chodzi przede wszystkim o wprowadzające konsumentów w błąd sortowanie ofert w serwisie oraz iluzoryczną ochronę kupujących w ramach tzw. pakietu ochronnego – to tylko niektóre zakwestionowane przez UOKiK praktyki.
Jak tyłumaczy prezes urzędu, przy wyborze opcji od najtańszych ceny nie uwzględniają opłaty za Usługę serwisową, co może wpłynąć na wybór mniej opłacalnej oferty. Ta opłata jest doliczana tylko do części produktów, gdy kupujący korzysta z przesyłek i płatności OLX. W efekcie przykładowo koszula męska za 39 złotych z opłatą serwisową 3,67 złotego (widoczną dopiero po kliknięciu w ogłoszenie) plasuje się wyżej i wydaje bardziej atrakcyjna cenowo, niż koszula za 40 złotych, przy której nie ma dodatkowych opłat.
Rzetelne sortowanie produktów musi bazować na porównywalnych kryteriach. Szukanie ofert „od najtańszej” powinno umożliwić znalezienie tej najkorzystniejszej cenowo, bez konieczności weryfikacji każdego ogłoszenia. Jest to szczególnie istotne, gdy szukamy popularnych produktów, których jest wiele w serwisie. Sortowanie według ceny powinno uwzględniać wszystkie elementy składające się na jej finalną wysokość. Pominięcie jakiegoś składnika może wprowadzać użytkownika w błąd – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Ponadto zastrzeżenia Prezesa UOKiK wzbudził brak jasnych i jednoznacznych informacji dotyczących samej, wspomnianej Usługi serwisowej. Zarzut dotyczy nieinformowania użytkowników o możliwości zakupu bez dodatkowej opłaty, np. poprzez ustalenie w wiadomościach na platformie warunków bezpośredniego odbioru od sprzedającego.
To nie pierwsze działania Prezesa UOKiK wobec serwisów internetowych. Urząd już wcześniej sprawdzał, jak konsument informowany jest o opłatach i funkcjonalnościach platform internetowych. Cena powinna być konsumentowi znana z góry i uwzględniać wszystkie składniki, a jeśli nie są one obowiązkowe, konsument powinien mieć łatwo rozpoznawalną ścieżkę zakupu bez tych opłat. Za podobne niewłaściwe praktyki, decyzją Prezesa UOKiK została ukarana spółka Vinted.
{loadmoduleid 1123}
Zobacz więcej