Brytyjski regulator antymonopolowy odrzucił możliwość przejęcia Activision Blizzard King przez Micorosoft w obecnym kształcie umowy, ale amerykański gigant złożył już kolejną propozycję.

W obecnym kształcie przejęcie Activision Blizzard King przez Microsoft jest niemożliwe, orzekł dziś, tj. 22 sierpnia, brytyjski regulator antymonopolowy. Microsoft złożył jednak Activision nieco zmodyfikowaną ofertę, na co przystały obie strony. Competition and Markets Authority ma teraz czas do 18 października na ewentualne podjęcie decyzji.

Według nowej umowy Microsoft nie nabywałby praw do streamingu aktualnej oferty Activision oraz tego, co studio wyprodukuje w trakcie kolejnych 15 lat. Prawa te przeszłyby na Ubisoft, jeszcze przed ewentualnym przejęciem Activision przez Microsoft. Wcześniej umowę na zakup Activision, która została złożona na początku 2022 roku i opiewa na blisko 69 miliardów dolarów, oprotestowała Federalna Komisja Handlu w Stanach Zjednoczonych. Amerykański sąd uznał jednak te obawy za nieuzasadnione. Zgodę na takie przejęcie  w maju tego roku wydała już Komisja Europejska.

Przeciwne przejęciu twórcy hitowej serii Call of Duty przez swojego największego rywala było również Sony. Obie firmy podpisały jednak porozumienie na mocy którego CoD pozostanie dostępna dla graczy na konsolach Playstation, nawet po przejęciu przez Microsoft Activision. Żadna ze stron nie precyzuje na jaki okres będzie obowiązywać umowa, wspomniano jedynie, że jest to umowa długoterminowa.

Microsoft od kilka lat inwestuje w przemysł gier wideo. W 2020 roku za kwotę 7,5 miliarda dolarów firma kierowana przez Satyę Nadellę przejęła ZeniMax Media, czyli właściciela takich marek jak Wolfenstein, Doom, Fallout, Prey czy Elder Scrolls. Obecnie pod egidą Microsoftu pracuje już ponad 20 studiów tworzących gry wideo. Historia Xbox Game Studios, czy jak wcześniej Microsoft Games i Microsoft Game Studios, sięga już roku 1999 i przejęcia FASA Interactive, a następnie Access Software i Aces Game Studio. Pod zamienną nazwą Microsoft Games i Microsoft Game Studios odrębny oddział funkcjonował w ramach firmy do 2011 roku, dokonując szeregu znaczących przejęć na rynku. Już jako Microsoft Studios funkcjonujące do 2019 roku Microsoft przejął, miedzy innymi, Twisted Pixel Games, Press Play czy dokonał jednego z największych i najgłośniejszych przejęć w ostatnich latach w postaci Mojang i praw do Minecrafta (2014 rok za kwotę 2,5 miliarda dolarów). W lutym 2019 roku Microsoft przekształca tę działalność w Xbox Game Studios, która funkcjonuje obecnie, i na targach E3 ogłasza pierwsze przejęcie w postaci Double Fine, które później zmienia nazwę na World’s Edge. Reszta przejęć jest już historią najnowszą.

{loadmoduleid 1123}