27 stycznia 2010 roku na scenie w San Francisco Steve Jobs zaprezentował światu iPada.

Choć tablety istniały już przed zaprezentowaniem pierwszego tego typu urządzenia firmy Apple to dopiero zaprezentowany przez Steve’a Jobsa 27 stycznia 2010 roku pierwszy model iPada zdefiniował na nowo to, jak powinien wyglądać i jak powinien funkcjonować. Trudno uwierzyć, że od tego czasu minęło już 14 lat.

iPad pierwszej generacji miał ekran o przekątnej 9,7 cala o rozdzielczości 1024×768, wyposażony był w procesor A4 1 GHz i 256 MB pamięci RAM. Dostępny był w trzech wersjach pamięci wewnętrznej, 16, 32 i 64 GB. iPady wyposażone były standardowo w WiFi oraz Bluetooth. Oprócz różnic w wielkości pamięci wewnętrznej iPady dzieliły się jeszcze na wersje z i bez modułu GSM. iPady ważyły odpowiednio 680 i 730 gramów i miały wymiary 242,8×189,7×13,4 mm. Pierwszy tablet od Apple do sprzedaży wszedł na początku kwietnia 2010 roku. Niecały rok później Apple zaprezentowało iPada 2.

Mimo przewidywań tablety nie zabiły rynku PC

Po premierze iPada rynek zalały tablety. iPada wypadało mieć, inni producenci niemal błyskawicznie odpowiedzieli swoimi modelami takich urządzeń. Tablety jednak, pomimo takich przewidywań, nie zabiły rynku komputerów osobistych. Dziś sprzęt tego typu pozostaje raczej dodatkiem do smartfona i laptopa lub komputera stacjonarnego, niż pełnoprawnym urządzeniem do pracy – choć oczywiście odezwą się w tym miejscu zwolennicy i użytkownicy iPada Pro czy iPada 10. już generacji lub innych, którzy głośno zaprotestują. Śmiem jednak twierdzić, że to margines. Rynek tabletów powoli się kurczy. Tablety od lat nie oferują również niczego nowego, co mogło by mocno napędzić sprzedaż tych urządzeń. Klienci, którzy posiadają już tablety używają ich i nie widzą potrzeby zakupu nowego przez dłuższy czas. 

Tymczasem rynek komputerów osobistych, który miał się powoli pakować po pojawieniu się na rynku tabletów, rósł. Już w pierwszym kwartale 2012 roku pecety urosły o 1,9 procenta. Potem bywało różnie, ale pod koniec 2019 roku, gdy zaprezentowane dane za trzeci kwartał tego roku, okazało się, że sprzedaż pecetów na świecie wzrosła o 5 procent. Popyt faktycznie rośnie, ale jego zaspokojenie nie będzie proste z uwagi na ograniczone możliwości szybkiego zwiększenia produkcji – twierdzi Rushabh Doshi, dyrektor działu badań w Canalys, która zaprezentowała raport sprzedaży komputerów PC. Następnie przyszedł czas pandemii w trakcie którego popyt i podaż nie potrafiły w żaden sposób spotkać się w jednym miejscu. Obecnie wydaje się, pomimo spowolnienia, że rynek PC ma się dobrze.

 {loadmoduleid 1123}