1 kwietnia 1978 roku premierę miała gra Space Invaders. Pierwotnie ukazała się na maszyny arcade’owe, by później dokonać inwazji na Stany Zjednoczone.

Twórcą gry Space Invaders był Tomahiro Nishikado. Pomysł na grę zaczerpnięty został z uznanego hitu Atari z 1976, gry Breakout. Japończycy zastąpili w swojej grze paletkę pojazdem kosmicznym, a kafelki najeźdźcami z kosmosu. Dodatkowo dodano również element napięcia w postaci coraz szybszego zbliżania się kosmitów do statku kierowanego przez gracza, a napięcie wzmacniał dodatkowo dźwięk, kojarzący się z biciem serca. Im szybciej zbliżali się do gracza kosmici, tym szybciej biło elektroniczne serce. Space Invaders debiutowało na automatach w Japonii 1 kwietnia 1978 roku, a już w sierpniu kosmiczni najeźdźcy dokonali inwazji na Stany Zjednoczone.

W USA na start pojawiło się 60 tysięcy automatów z grą. Jeden z właścicieli salonu gier wspominał po latach, że koszt zakupu automatu, który wtedy wynosił 1,7 tysiąca dolarów, zwracał się już po miesiącu (dane z książki Wielka Księga Gier, Piotra Mańkowskiego). Space Invaders stworzył gatunek gier zręcznościowych, które przez kolejnych 10 lat dominowały na wszelkich platformach do grania, a sama gra sportowana została na wiele, także domowych, maszyn. Space Invaders było również pierwszą grą, która wprowadziła tzw. high score, czyli tabelę z najlepszymi wynikami graczy.

Space Invaders
19 listopada w roku 1981 prezydent Filipin, Ferdinand Marcos, zakazał zabawy w gry wideo, wskazując takie tytuły jak Space Invaders czy Asteroids, jako destruktywnych elektronicznych bandytów.

Nieprawdą jest z kolei mit, który ciągnie się od lat, twierdzący, że ogromna popularność automatów z grą w Japonii spowodowała problemy z dostępnością na rynku stu jenowych monet.

W 1995 roku magazyn Flux umieścił Space Invaders na pierwszym miejscu listu 100 Najlepszych Gier Wideo. Rok później magazyn Next Generation oznaczył dzieło Nishikado jako 97. spośród stu najlepszych gier wszechczasów, z kolei IGN w 2007 roku określił Space Invaders jedną z 10 najbardziej wpływowych na przemysł gier wszechczasów. Kosmiczni najeźdźcy odcisnęli swoje piętno na całej popkulturze. Charakterystyczną grafikę z gry znaleźć dziś można w wielu miejscach i na wielu produktach odwołujących się do kultury retro. Od roku 1978 powstało również wiele kontynuacji oraz remake’ów tej gry. 

{loadmoduleid 1123}