Tocząca się pandemia spotęgowała i tak już niezwykle popularne zjawisko robienia zakupów online. O bezpieczeństwie sklepów internetowych słów kilka w kolejnym wpisie w ramach Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa.

Coraz więcej osób korzysta z zakupów w sieci. Tocząca się pandemia jeszcze to zjawisko spotęgowała. Tymczasem już w 2018 roku Narodowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ostrzegało o wzmożonym procederze oszustw za pomocą fałszywych sklepów internetowych. Nieprawdopodobna okazja. Buty, które oryginalnie sprzedawane są za około 900 złotych w promocyjnej cenie 360 zł? To jedna z przesłanek, która powinna uruchomić w naszej głowie czerwoną, ostrzegawczą lampkę podczas robienia zakupów w sieci. Takie okazje się po prostu nie zdarzają i warto zdać sobie z tego sprawę, zanim jeszcze stracimy swoje pieniądze.

Dziśw Internecie aż roi się od fałszywych sklepów internetowych, które kuszą wielkimi zniżkami, bonami i promocjami, ale jedyne czego możemy się spodziewać po przesłaniu pieniędzy to ból głowy i żal po ich stracie. Plagą obecnie jest również tzw. dropshipping, czyli model logistyczny sprzedaży w sieci polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę. Rola sklepu w tym przypadku sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do klienta. Teoretycznie nic strasznego, w praktyce jednak oznacza to całkowity brak odpowiedzialności sklepu za wysyłkę towaru, a w większości przypadków najzwyczajniej pod tym modelem kryje się zwykłe oszustwo. W najlepszym przypadku za wysłane pieniądze otrzymamy nic nie warte, tanie podróbki z Chin.

{loadmoduleid 1169}

To, co powinno w przypadku sklepu internetowego wzbudzić naszą nieufność to brak praktycznie jakichkolwiek danych firmy do której należy sklep. Próżno na takich stronach szukać nr KRS czy REGON (oczywiście zdarzają się takie, które te dane podają, wtedy należy je rzetelnie sprawdzić). Adres sklepu również zazwyczaj nie jest podany, a jeśli jest, to chwila spędzona z Google daje nam odpowiedź, że pod podanym adresem nie mieści się żadna firma. W dziale kontakt sklepu również nie istnieje nic, oprócz adresu email z którego jednak nikt na stawiane pytania i wątpliwości nie odpowiada. Domena pod którą znajduje się fałszywy sklep zazwyczaj zarejestrowana została bardzo niedawno, a sam sklep to gotowe oprogramowanie np. na silniku Shoper, który uruchomić może każdy za niewiele ponad 30 złotych w abonamencie miesięcznym.

Jak wyglądają zakupy w fałszywym sklepie internetowym?

Zakupy w fałszywym sklepie internetowym wyglądają w zasadzie standardowo, podobnie jak w przypadku każdego innego sklepu w sieci. Po wybraniu interesującego nas przedmiotu, ewentualnego rozmiaru, koloru i innych detali przechodzimy do finalizacji zamówienia. Towar możemy zakupić z rejestracją/ logowaniem lub bez. Przechodząc do płatności okazuje się, że jedyną jej formą jest standardowy przelew, czyli na podane dane musimy sami, z własnego konta, dokonać przelewu. Dlaczego to takie ważne? Dlatego, że przelewając w ten sposób pieniądze nie mamy praktycznie żadnych szans na ich odzyskanie. Wyśledzenie faktycznego odbiorcy pieniędzy także będzie niezwykle trudne bo konto na które klienci przelewają środki za swoje zakupy najprawdopodobniej założone zostało na słupa lub nieświadomą osobę, której skradziono tożsamość. Legalne sklepy internetowe udostępniają swoim klientom kilka form płatności, w tym płatność kartą, która, ze względu na funkcję chargeback, jest najpewniejszą formą płatności w sieci. Chargeback to po polsku obciążenie zwrotne. Najprościej mówiąc, jest to mechanizm, który ma na celu ochronę kupujących. W sytuacji, jeżeli po otrzymaniu zamówienia klient stwierdzi, że produkty lub usługi są z nim niezgodne, może zażądać zwrotu pieniędzy właśnie w formie chargebacku.

Powyższy tekst jest fragmentem poradnika pt. Wszystko, co musisz wiedzieć o bezpieczeństwie w Internecie, drugim po Wszystko, co musisz wiedzieć o szczepieniach, obszernym poradniku przygotowanym przez Stowarzyszenie Dobra Informacja. Poradnik w wersji pdf możesz pobrać tutaj.

Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa

 Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa to inicjatywa organizowana przez Europejską Agencję ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) oraz Komisję Europejską, która trwa przez cały październik. Głównym jej celem jest podnoszenie wiedzy i świadomości na temat szeroko rozumianego cyberbezpieczeństwa i kierowana jest do wszystkich użytkowników Internetu – zarówno tych, którzy z sieci korzystają zawodowo, codziennie, jak i tych, którzy okazjonalnie odwiedzają wirtualną przestrzeń. Co ważne, cyberbezpieczeństwo stało się szczególnie ważne w czasach powszechnego dostępu i używania smartfonów oraz urządzeń gospodarstwa domowego, które mają dostęp do Internetu.

{loadmoduleid 1123}